Clean & Modern Layout, Hazel is packaged with awesome features, unlimited customizability, built-in mega menu, full WooCommerce design integration, and a super clean design, for minimal lovers.
Tidslinje
Summer 2010
1st November 2011
Josef begynner å utvikle superhelten og bruker over et år på å forme den første utgaven. Han samarbeider med illustratøren Steve Baker, som gir The Urban Legend liv gjennom sine illustrasjoner. Josef lanserer stolt den første utgaven av The Urban Legend den 1. november 2011.
San Diego Comic-Con Summer 2012
The Urban Legend møter avslag fra alle forlag i Norge, men Josef gir ikke opp. Han bestemmer seg for å ta saken til et internasjonalt nivå og reiser til San Diego Comic-Con i USA. NRK blir med på reisen og lager en dokumentar om Josefs forsøk på å presentere sin superhelt på Comic-Con, og utforsker hans inspirasjon og utfordringer underveis.
September 2012
The Urban Legend sikrer en avtale på Comic Con og blir kort tid etter presentert som en stripe i USA’s største avis, “USATODAY”, som når ut til over 70 millioner lesere. The Urban Legend blir valgt ut blant andre ikoniske superhelter som Batman, Hulk, The Avengers og Spider-Man. Dette markerer det store gjennombruddet for The Urban Legend.
Comiket (Comic-Con) Tokyo, Japan Juli 2013
Josef drar til Comiket (Comic-Con) i Tokyo, Japan, og lanserer en egen japansk utgave av The Urban Legend.
September 2013
Josef blir invitert til Anne Lindmo-showet, Norges fremste talkshow, der han deler historien bak The Urban Legend. Han deler scenen med verdensmester i weltervekt i boksing, Cecilia Brækhus.
April 2014
The Nelson Mandela Foundation tar kontakt med Josef og spør om han ønsker å bli en Mandela-ambassadør sammen med artisten Omer Bhatti. Josef takker entusiastisk ja, og blir invitert til Sør-Afrika, der de to sammen deltar i et prosjekt i regi av stiftelsen.
August 2014
Mandela Foundation mente at de tidligere utgavene var noe intense for de yngste, så dette markerte begynnelsen på spesialutgaver av The Urban Legend. Jeg skapte en spesialutgave med fokus på skole og utdanning. Disse utgavene ble oversatt til språk som Zulu og Xhosa og distribuert til ulike skoler i Johannesburg.
Oktober 2014
Endelig får vi en avtale i Norge, og vi publiserer vår første Urban Legend-bok gjennom Gyldendal forlag. Boken inneholder de første 8 utgavene og mottas svært positivt av publikum.
21. November 2014
Under vår tur til Sør-Afrika møter vi mange unge barn. Vi holder foredrag og donerer tusenvis av utgaver av The Urban Legend, samt 200 Urban Legend-fotballer.
29. november 2014
Vi blir invitert til Nelson Mandelas private hjem, der vi får møte Winnie Mandela. Vi tilbringer en hel ettermiddag sammen med henne, og hun deler gripende historier om livet i Sør-Afrika under apartheid og den bemerkelsesverdige transformasjonen landet har gjennomgått siden den gang.
December 2014
Josef reiser til Eritrea, landet hvor hans røtter ligger. Han gjennomfører et prosjekt på Dahlak-skolen og organiserer en fotballturnering samt en julefest for lokalsamfunnet. Senere blir Josef intervjuet på statskanalen Eri-TV, der han deler historien om sin reise med The Urban Legend og prosjektene han har gjennomført.
Mai 2015
Forskrekket av bildene vi ser på TV og i nyhetene om Ebola-pandemien som har brutt ut i visse land i Vest-Afrika, bestemmer vi oss for å lage en Ebola-utgave av Urban Legend, som både lærer barn og voksne om denne sykdommen og hvordan de kan beskytte seg mot den.
Juni 2015
Vi blir invitert til feiringen av Nobel Fredssenterets 10-årsjubileum, der vi holder workshops for barn og lærer dem å lage sin egen superhelt. Senere får vi æren av å møte to tidligere vinnere av Nobels fredspris, Shirin Ebadi (vinneren i 2013) og Kailash Satyarthi (vinneren i 2014).
Desember 2015
Vi inngår et samarbeid med Nobels fredsprisvinner Malala Yousafzai og filmselskapet 20th Century Fox, der The Urban Legend og Malala går sammen om et prosjekt. Prosjektet setter fokus på jenters rett til utdanning over hele verden og blir senere brukt som markedsføring i forbindelse med hennes dokumentarfilm “He Named Me Malala”.
Januar 2016
Etter at den brasilianske journalisten Thiago Gardinali hører Josef bli intervjuet på BBC Africa, inviteres vi til Sao Paulo. Der gjennomfører vi intervjuer, besøker et universitet som spesialiserer seg på tegneserier og holder foredrag. Senere reiser vi til Rio, der vi kobler opp med Tommy Nilsen, mannen bak Karanba. Vi donerer både utgaver av The Urban Legend og fotballer til prosjektet.
Juni 2016
Vi får en henvendelse fra Eidsvoll 1814 museum og inngår et spennende samarbeid om å lage en spesialutgave av The Urban Legend. Denne utgaven skal fortelle historien om hvordan Norge fikk sin egen grunnlov i 1814.
August 2016
Utgaven blir en stor suksess, og vi får også muligheten til å ha en omfattende utstilling på museet, som tiltrekker seg mange besøkende.
October 2016
Josef deltar på New York Comic-Con, hvor har privilegiet av å møte den legendariske Stan Lee. Han The Urban Legend. Norges største avis, VG, publiserer en grundig artikkel som dekker opplevelsen til Josef på konferansen.
28.oktober 2016
Vi får også den fantastiske muligheten til å møte en annen legende, Frank Miller. Han er imponert over The Urban Legend og synes navnet på superhelten er fantastisk. Han ber om at Josef signerer en utgave til ham.
Jan 2017
Vi skaper en ny spesialutgave av The Urban Legend som tar opp temaet mobbing og gir leserne verktøy og inspirasjon til å bekjempe det.
Mars 2017
Vi lanserer en omfattende anti-mobbe-kampanje i Norge. Josef holder inspirerende foredrag på skoler i ulike byer, der han deler historien bak The Urban Legend og sin personlige kamp mot mobbing.
Mai 2017
Vi lanserer den etterlengtede Sesong 2-boken av The Urban Legend, som inneholder 6 nye utgaver i tillegg til vår anti-mobbe-utgave.
August 2017
The Urban Legend blir høyt verdsatt av lærere, pedagoger og elever, og våre spesialutgaver blir inkludert som skolepensum i Norge, Sør-Afrika, Brasil, Eritrea og Kenya.
October 2017
Josef får muligheten til å holde et foredrag for Kronprinsparet av Norge. Kort tid etter blir han invitert til å delta på arrangementet til Kronprins Håkon sin organisasjon, SIKT. SIKT er en årlig konferanse der Kronprinsen inviterer mennesker han tror vil sette standarden innenfor norsk politikk, IT, kunst, næringsliv og musikk i fremtiden. Josef blir invitert tre år på rad.
November 2017
Josef blir invitert av det norske konsulatet i New Delhi, India, til å representere Norge på Comic-Con i India. Her holder han foredrag under konferansen og for barn på en lokal barneskole, og senere gjennomfører han intervjuer, inkludert et TV-intervju.
30. november 2017
The Urban Legend får muligheten til å ha en kunstutstilling på New Delhi Comi Con, der ulike kunstverk av Urban Legend blir utstilt. Utstillingen blir besøkt av mange mennesker.
Februar 2018
Den amerikanske ambassaden i Norge tar kontakt med oss og ønsker at vi skal være vertskap og gjester på premieren av filmen The Black Panther. Før filmen blir Josef intervjuet foran et publikum, hvor han forteller om sin superhelt The Urban Legend og hvor viktig det er med representasjon.
Oktober 2018
Josef får møte Mike Tyson i Las Vegas, der han ender opp med å signere utgaver av The Urban Legend til Mike og hans barn.
November 2018
Josef vinner prisen “Årets beste entreprenørartist” under Nordic Startup Awards 2018 for sitt arbeid med The Urban Legend.
April 2019
Vi inngår en samarbeidsavtale med Cappelen Damm Undervisning, der The Urban Legend blir en del av skolepensum på deres digitale læringsplattform de neste fem årene.
Juni 2019
Vi lanserer en spesialutgave om klima som tar for seg dagens klimautfordringer, inkludert forurensing, plast i havet, global oppvarming og urfolksrettigheter. Utgaven blir utarbeidet i samarbeid med Oslo kommune, Fritt Ord, Audi, Verdens Naturfond, Regnskogsfondet, Norsk El-bilforening og Infinitum.
August 2019
Vi arrangerer den aller første superheltcupen i verden, der ulike fotballag er representert som superhelter. Cupen er en enorm suksess med over 20 lag og 180 påmeldte spillere. Audi og Nike er blant våre sponsorer. På grunn av den enorme suksessen blir cupen nå en årlig tradisjon, arrangert helgen før skolestart.
Mai 2020
Midt under pandemien blir Sesong 3 av The Urban Legend lansert, og boken publiseres gjennom Cappelen Damm forlag.
26. januar 2021
Benjamin Hermansens minnefond tar kontakt, og i samarbeid utgir vi en minneutgave for å hedre 15 år gamle Benjamin Hermansen, som ble knivdrept av nynazister i 2001. Utgaven blir utgitt på 20-årsdagen for drapet hans og tar også opp temaet rasisme.
November 2021
August 2022
The Urban Legend inngår et samarbeid med bilmerket Audi.
Januar 2023
Josef drar på en omfattende Urban Legend-turné i Bergen, Finnmark og Sandefjord, der han holder over 300 foredrag og workshops om The Urban Legend.
Desember 2023
Siden samleboken for sesong 1 har vært utsolgt en stund, har vi bestemt oss for å lansere hele sesongen i en paperback-utgave som vi har kalt Genesis. Genesis er delt inn i bok 1 og 2 og inneholder de første 8 utgavene.