Om the URBAN LEGEND

The Urban Legend er en tegneseriebok skapt av Josef Tzegai Yohannes, med kunst av Steve Baker. Den handler om en svart superhelt som bruker kampsport til å bekjempe gatekriminalitet.

Publikasjonshistorie

Første utgave av The Urban Legend ble opprinnelig utgitt i januar 2012 i Norge. Etter strålende kritikker i Norge tok Josef TUL til San Diego Comic Con 2012. På SDCC ble TUL utvalgt til en digital publikasjonsavtale med USA TODAY. Første utgave ble kommersielt utgitt i Norge i 2013 og ble raskt en suksess.

Om the URBAN LEGEND

The Urban Legend er en tegneseriebok skapt av Josef Tzegai Yohannes, med kunst av Steve Baker. Den handler om en svart superhelt som bruker kampsport til å bekjempe gatekriminalitet.

Publikasjonshistorie

Første utgave av The Urban Legend ble opprinnelig utgitt i januar 2012 i Norge. Etter strålende kritikker i Norge tok Josef TUL til San Diego Comic Con 2012. På SDCC ble TUL utvalgt til en digital publikasjonsavtale med USA TODAY. Første utgave ble kommersielt utgitt i Norge i 2013 og ble raskt en suksess.

 Plott

Hovedpersonen Malcolm Tzegai Madiba er en 29 år gammel lærer på videregående i den oppdiktede byen Capital City. Korrupsjon har tvunget byen til tilnærmet konkurs. Med en redusert politistyrke har kriminaliteten tatt over byen. Når Malcolms venn, en lokal bedriftseier, blir ranet og overfalt, er Malcolm bekymret over at angriperen ikke har blitt arrestert eller siktet. Snart får Malcolm vite at broren, Justin, er myrdet. Overveldet av sorg og brennende av hevnlyst sverger Malcolm på at de kriminelle skal få betale. Dette gjør at Malcolm tar kampsportevnene sine i bruk og blir en helt. Malcolm er ekspert innen kampsport men skryter ikke av evnene sine, kunnskapen hans stammer fra faren som var elev til en gammel, kinesisk Kung Fu-legende og fra opplæring i Kina. Malcolm går etter The Devil’s Advocate, en mektig mafiaboss som nå kontrollerer Capital City. Som The Urban Legend (TUL) bekjemper Malcolm kriminelle av alle typer, noen ganger er de bare vanlige kjeltringer, men også krimsyndikater som The Devil’s Advocate.

Noen av motstanderne hans har evner som grenser mot det overnaturlige, og de tvinger ham til å teste grensene til egne evner. Raskt vokser TULs berømmelse hos innbyggerne i Capital City, og beundrerne og kritikerne debatterer opphetet om hans faktiske troskap og identitet. Men til tross for utfordringene i sitt nye dobbeltliv fortsetter Malcolm å være lærer i og utenfor kostymet, og gjør det han kan for å holde elevene sine i rute og på skolen. Han er kjent for sin godhet, medfølelse og inspirasjon, og ville blitt regnet som en helt selv uten kostyme.
Navnet hans, The Urban Legend, kommer fra tidlige avisartikler om dådene hans, skrevet av journalisten Sarah Parks. Malcolm bestemmer seg for at navnet passer, tross alt er han folkets helt, så hvorfor ikke la dem navngi ham? Vi følger også Malcolm på jakt etter sin venn, Mr. Fong, i Kina og Japan. Der kjemper han mot fiender som vokter eldgamle hemmeligheter samt styrker fra Yakuzaen.

Om skaperen/forfatteren

Josef Tzegai Yohannes, opprinnelig fra Eritrea, ble født i København, Danmark, sammen med tvillingsøsteren sin i 1980. I en alder av 9 flyttet han og familien til Oslo, Norge.
Fra en tidlig alder opplevde han mobbing, fattigdom, rasisme og frykt, men deltok likevel i veldedige arrangementer, og hadde alltid håp om en bedre fremtid. Etter hvert som han ble eldre, bestemte han seg for å studere menneskerettigheter og statsvitenskap for å kunne oppnå en politisk posisjon som ville la ham takle de sosiale problemene til de underpriviligerte.
Josef Tzegai Yohannes, opprinnelig fra Eritrea, ble født i København, Danmark, sammen med tvillingsøsteren sin i 1980. I en alder av 9 flyttet han og familien til Oslo, Norge.

Fra en tidlig alder opplevde han mobbing, fattigdom, rasisme og frykt, men deltok likevel i veldedige arrangementer, og hadde alltid håp om en bedre fremtid. Etter hvert som han ble eldre, bestemte han seg for å studere menneskerettigheter og statsvitenskap for å kunne oppnå en politisk posisjon som ville la ham takle de sosiale problemene til de underpriviligerte.
Mens han studerte Statsvitenskap og Menneskerettigheter på Universitetet i Oslo, ble Yohannes utvalgt til å delta på en FN-konferanse for studenter sponset av Harvard University. Han deltok på konferansen 3 år på rad (i Haag, Nederland, Taipei, Taiwan og New York, USA).

I 2010, da han besøkte Botswana, Sør-Afrika og flere andre land, fikk Yohannes idéen om å kombinere sin kreativitet og lidenskap for sosial tjeneste for å skape en ny tegneseriehelt kalt The Urban Legend. Hans største inspirasjon kom da han så to barn som fra første øyeblikk minnet ham om ham og broren hans. I et emosjonelt øyeblikk ropte han dem bort og snakket med dem, og ble slått av skjønnheten og nærheten deres. Han ga dem 10 dollar og ba dem kjøpe seg litt is; de mottok pengene med glede, og han felte noen tårer når de gikk bort, fordi han følte seg hjelpeløs og sint på seg selv for ikke å ha gjort noe mer enn å gi dem noen få dollar. Han ville gi dem håp, en rolle, noe som kunne motivere dem og vise dem vei til et bedre liv.Tre måneder senere hadde han en åpenbaring om å skape en superhelt som skulle forandre verden. The Urban Legend ville være den første globale svarte superhelten, og skulle inspirere barn over hele verden, spesielt Afrika. Han ville gjøre denne figuren til den mest menneskelige superhelten noensinne, og ga ham derfor jobb som lærer. The Urban Legend er en superhelt som kjemper mot ondskap og undertrykkelse, og gir en stemme til de fattige, glemte og de som ikke kan stå opp for seg selv.

Navnet hans er Malcolm Tzegai Madiba, oppkalt etter Malcolm X, Yohannes’ far Tzegai og Nelson Mandela (Madiba er Mandelas afrikanske navn).The Urban Legend er tilgjengelig på 8 forskjellige språk og er del av pensum på skoler i Norge, Eritrea, Sør-Afrika, Kenya og Brasil.

Om illustratøren

I 10 år delte Stevie Baker plass med Fused Magazine, og deler nå tiden sin mellom studioet i Birmingham, Storbritannia, og sitt andre hjem i Brasil. Kunder inkluderer: Mattel, Virgin, BBC, Capcom, X-Box, Levi’s, Spinach Japan, Dazed & Confused, Esquire, Sega, Magma Books, Graniph, Nokia, Lascivious, Disney, Channel 4 og mange andre.
Priser: Har bidratt til forskjellige prisvinnende prosjekter inkludert 2003 CIPD Design Awards for Codemasters og 2009 Roses Design og Leipzig Awards med Fluid Design for Sega.

I helgene: Stevie pleide å fordele tiden mellom å administrere ColdRice (legendariske undergrunnsmusikkarrangementer og plateselskap i
Birmingham) og å spille i rock n’ soul-bandet Copter, men nå bruker han bare tiden på å ønske at han var Black Mekon.

Om illustratøren

I 10 år delte Stevie Baker plass med Fused Magazine, og deler nå tiden sin mellom studioet i Birmingham, Storbritannia, og sitt andre hjem i Brasil. Kunder inkluderer: Mattel, Virgin, BBC, Capcom, X-Box, Levi’s, Spinach Japan, Dazed & Confused, Esquire, Sega, Magma Books, Graniph, Nokia, Lascivious, Disney, Channel 4 og mange andre.

Priser: Har bidratt til forskjellige prisvinnende prosjekter inkludert 2003 CIPD Design Awards for Codemasters og 2009 Roses Design og Leipzig Awards med Fluid Design for Sega.
I helgene: Stevie pleide å fordele tiden mellom å administrere ColdRice (legendariske undergrunnsmusikkarrangementer og plateselskap i Birmingham) og å spille i rock n’ soul-bandet Copter, men nå bruker han bare tiden på å ønske at han var Black Mekon.

Om produsenten

Sajid Malik begynte sin karriere som skuespiller da han var 10 år gammel, da han spilte hovedrollen i den norske filmen «Bak syv hav».

Siden da har han jobbet som skuespiller, produsent og konsulent for mange prisvinnende produksjoner i Norge. Malik ønsket tidlig å modellere produksjonsmetoden for The Urban Legend etter den sesongbaserte TV-produksjonsmodellen.
Denne arbeidsmetoden har vært en nøkkelfaktor for hele teamet. Tidligere kunder inkluderer: NRK, Karpe Diem, Rubicon TV, Friland, TV2, Sony Mobile, Feelgood TV og Universal Music.

Om produsenten

Sajid Malik begynte sin karriere som skuespiller da han var 10 år gammel, da han spilte hovedrollen i den norske filmen «Bak syv hav».

Siden da har han jobbet som skuespiller, produsent og konsulent for mange prisvinnende produksjoner i Norge. Malik ønsket tidlig å modellere produksjonsmetoden for The Urban Legend etter den sesongbaserte TV-produksjonsmodellen.
Denne arbeidsmetoden har vært en nøkkelfaktor for hele teamet. Tidligere kunder inkluderer: NRK, Karpe Diem, Rubicon TV, Friland, TV2, Sony Mobile, Feelgood TV og Universal Music.

Abonner her for nyheter og nye utgivelser

Takk! Din beskjed er mottatt!
Oops! Noe galt skjedde.
©2019 THE URBAN LEGEND TEGNESERIEN - UTVIKLET AV STIGARK.NO